fbpx Москвад 90 жилийн өмнө троллейбусыг хэн, яаж явуулж эхэлсэн бэ?
 
Энэ мэдээ хуучирсан буюу 2023/12/08-нд нийтлэгдсэн мэдээ болно.
Ангилал
Нийгэм Дэлхий дахинд
Огноо
Унших
9 минут 18 секунд

Москвад 90 жилийн өмнө троллейбусыг хэн, яаж явуулж эхэлсэн бэ?

Замын хэт ачаалаас болоод Москвад троллейбус явахаа болиод 3 жил болж байна. Анхны “эвэрт” хотын замд хөл тавьсны 90 жилийн ой энэ жил тохиох ёстой. Энэ машиныг Лазарь Кагановичийн нэрээр нэрлэсэн боловч түүний орлогч байсан Никита Хрущев бүх зүрх сэтгэлээрээ энэ машиныг дэмжиж байв. Дэлхийн хамгийн том троллейбусын сүлжээ Москвад хэрхэн үүссэн, эдгээр машинууд Аугаа эх орны дайныг хэрхэн даван туулж чадсан, Москвагийн троллейбусуудын тухай ямар дуу бичиж, дуулж байсан тухай “Мослента”-гийн тоймч Валерий Бурт эргэн дурсав.

Анхны жолооч

Анхны чиглэлийн нээлт нэлээд энгийн байсан бололтой. Ямартай ч тус улсын гол сонин болох “Правда” 1933 оны арваннэгдүгээр сард "Ленинградское Шоссе дээрх троллейбус" гэсэн гарчигтай сүүлийн хуудсанд энэ үйл явдалд зөвхөн жижиг тэмдэглэл зориулсан байв. Эхэндээ тэр үнэхээр ганцаараа нэг шунамаар л явдаг байсан. Түүнийг троллейбусны нэгдүгээр паркийн жолооч Павел Засыпкин гэж хүн жолооддог байжээ.

"Арваннэгдүгээр сарын 15-нд троллейбусны эхний шугамын байнгын ажиллагаа эхэлсэн. Беларусь-Балтийский өртөө -7.5 км урт Окружная төмөр зам" гэж “Правда” сонинд бичжээ. Ашиглалтын нөхцөлд хийсэн урьдчилсан туршилтууд Зөвлөлтийн троллейбусуудын сайн гүйцэтгэлийг харуулсан. “Динамо” үйлдвэрт үйлдвэрлэсэн цахилгаан хүлээн авагчид ч гэсэн өө сэвгүй ажиллав.

Гурван станц байдаг байв. Беларусьско-Балтийский станц-Томскын нэрэмжит цэнгэлдэх хүрээлэн, дараа нь Аэропорт, төгсгөл нь Окружная төмөр замын эцсийн буудал. Түүнчлэн завсрын дөрвөн зогсоолтой. Эхлээд бага хурдтай явдаг байв, гэхдээ одоо ч троллейбус трамвайнаас хамаагүй хурдан явдаг ..."

Москвагийн анхны троллейбус 1933 он

200 км утас

1930-аад онд ЗХУ-ын Москва хотын хорооны нэгдүгээр нарийн бичгийн дарга Лазарь Каганович байв. Никита Хрущев түүний орлогч байв. Тэрбээр дурсамждаа дарга нь троллейбусанд итгэлтгүй байсан гэж бичжээ. Тэр үед метро барих ажил ид өрнөж байсан. Бас И.Сталин ч троллейбусанд эргэлзэж байв.

"Ямар нэг шалтгааны улмаас олон хүн троллейбусыг, жишээлбэл, Горькийн гудамжинд - Төв телеграфын байрны ойролцоо уруудах үед унана гэж итгэж байсан" гэж Н.Хрущев дурссан байдаг. И.Сталин бүтэлгүйтлийг гадаадын суртал ухуулгад ашиглах вий гэж эмээж, туршилтыг хориглосон боловч хэтэрхий оройтсон байв. Туршилт амжилттай болж, троллейбус бидний амьдралд орж ирсэн юм...”

Н.Хрущев хамгийн алсын хараатай нь болж хувирсан боловч алдар нэрийг нь дарга нь үүрчээ. Анхны троллейбусыг "ЛК" гэж нэрлэсэн-Лазарь Каганович. 1935 онд Москвагийн метрог мөн түүний нэрэмжит болгосон.

Троллейбусууд, аль хэдийн дурдсанчлан, анхнаасаа трамвайнаас хурдан байсан. Тэд XXI зууны эхэн үеэс л машинуудын дунд гацаж эхэлсэн. Гэвч 1930-40-өөд оны үед болон дараагийн жилүүдэд Москвад замын хөдөлгөөн тийм ч хүчтэй биш байсан тул троллейбус хурдтай байв. Тиймээс тэд төмөр замаа хуулж, тогны утсыг хаа сайгүй татаж эхлэв.

Удалгүй троллейбусны шугамыг сунгав. Тверская гудамжаар Хувьсгалын талбай хүртэл. 1934 оны 12-р сард Арбатаас Дорогомилов хүртэл хоёр дахь шугам нээгдэв. Гурав дахь маршрут нь Петровкагаас Рижский өртөө хүртэл явсан. Энэ явдал 1935 онд болсон.

Москва 1939 он​​​​​​

Аугаа эх орны дайны өмнө нийслэлд 17 маршрут ажиллаж байсан бөгөөд тэдгээрийн сүлжээ нь хоёр зуун километр хүртэл үргэлжилдэг байв. Хоёр давхар троллейбус явж эхлэв. Эхэндээ тэд экспортын англи, дараа нь дотоодын машинуудаар солигдсон. Троллейбусны тоогоор дэлхийд Лондонгийн /1,820/ дараа хоёрдугаарт Москва /599/ ордог байсан.

Зоригтнууд жолооны ард

Дайны үед хотын замын хөдөлгөөн маш төвөгтэй байсан. Зөвхөн гэрэл унтраахаас гадна зам, холбоо барих сүлжээнд байнга эвдрэл үүсдэг. Троллейбус, трамвайны айдасгүй жолооч нар (автобусыг фронтын хэрэгцээнд шилжүүлсэн) бөмбөгдөлтөөс болж амиа алдах тохиолдол гардаг байв.

“Троллейбус дээшээ явж байна. Жолооч нөхөр Сидоров машинаа саадгүй жолооддог” гэж 1941 оны намар Москвагийн “Транспортник” сонинд бичжээ. "Тэр гудамжны эргэн тойронд туршлагатай харцаар харна. Бүрэн харанхуйд ажиллах ур чадварыг аль хэдийн хөгжүүлжээ. Замын эргэлт бүрийг судалсан, уулзвар бүрийг мэддэг. Ойролцоох зогсоол бий. Явган хүний ​​зам руу ойрхон зогсох хэрэгтэй. Гэнэт дуут дохионы түгшүүртэй улих чимээгээр хот дүүрэв. Сэтгэл түгшинэ. "Иргэд ээ, нуугдах байр руу яв." Хаалга нээлттэй байна. Зорчигчид бууж, тогоо салгана. Хотын захад зенитийн буугаар гал нээв... Бөмбөг исгэрч эхлэв. Тэдний нэг нь троллейбус дээр унаж, дээвэр, шалыг нь сэтэлж дэлбэрэв... Жижүүрийн цагдаа нар троллейбусыг өнхрүүлэхэд тусалсан. Тэд тэсрэх бөмбөгийг унтрааж, шатаж буй хэсгүүдийг элсээр бүрхэв. Машин бүрэн бүтэн хэвээр байв. Хоёр хоногийн дараа нөхөр Сидоровын машин дахин хуучин замаараа явж байв. Тааз, шалан дээр засварласан нүхний жижиг хэсгүүд л анзаарагдаж байна...” гэж бичжээ.

Москвагийн анхны троллейбусны, анхны жолооч П.Засыпкин фронтод явж, идэвхтэй армид партизаны отрядад тулалдаж байв. Тэр шархдаж, цэргийн шагналаар шагнагдсан. Харамсалтай нь түүний талаар бага мэдээлэлтэй. Уг нь Павел Михайлович бол Москвагийн түүхийг бүтээлцсэн хүмүүсийн нэг байсан юм.

Фронтод явсан эрчүүдийг эмэгтэйчүүдээр сольсон. Эхлээд энэ нь зайлшгүй шаардлагатай байсан, дараа нь энэ нь ердийн зүйл болсон. Троллейбусын хөдөлгөөн нь эмэгтэй хүний ​​алхааг санагдуулдаг - хөнгөн, дэгжин. Мөн тэд машиныг эрчүүдээс илүү болгоомжтой жолооддог байв.

Дугуйтай хөлөг

1950-70-аад онд троллейбус оргил үеийг туулсан. Маршрутын тоо нэмэгдэж, машины тоо нэмэгдэв. Троллейбусууд эрт үүрээр эхлэн Тушино, Новогирево, Отрадное, Черемушки, Измайлово руу яаравчлана. “Эвэрт”-үүд өдөржин амардаггүй бөгөөд хот унтчихсан хойно буудаг байв. Эдуард Успенский энэ тухай хошин шүлэг бичиж байжээ.

Долоо хоногийн турш троллейбус

Хотыг тойрон давхилаа.

Долоо хоногийн турш троллейбус

Аймаар ядарлаа.

Тэгээд троллейбус

Орондоо хэвтэн амармаар байна

Гэхдээ троллейбус

Гүйхээс өөр аргагүй ээ...

Зохиолч, яруу найрагчид энэ төрлийн тээврийг ихэвчлэн “хүнтэй зүйрлэдэг”. Жишээлбэл, Михаил Анчаров "Би цэцэрлэгт хүрээлэнгийн ойролцоо хонож байсан, дэнлүүгээ унтрааж гэрэлтүүлсэн харанхуй троллейбусуудын цуваа дундуур алхав. Гудамжинд троллейбусууд нарийхан гараа толгойныхоо араар шидээд унтчихсан байв..” гэж зүйрлэн хэлсэн байдаг.

Цахилгаан автобусууд...

XXI зууны эхэн үед Москвад 100 гаруй маршрут байсан бөгөөд тэдгээрийн дагуу 1500 машин явдаг байв. Тус хотын 600 километрийн сүлжээ нь дэлхийн хамгийн том сүлжээ байв.

2020 оны зун тэд сүүлийн километраа явж байгаа нь аль хэдийн тодорхой болсон. Тэд нам гүмхэн, замаа тойрч байв. Мөн гунигтай жолооч нар бүхээгт сууна. Тэднийг орлуулсан залуу, гялалзсан цахилгаан автобуснууд троллейбусны хажуугаар өнгөрч, инээж байгаа бололтой.

2020 оны наймдугаар сарын сүүлээр “эвэрт” машинууд Москва даяар сүүлчийн удаа тойрч, парк руугаа явав. Мэдээжийн хэрэг, "тэтгэврийхэн" олон жилийн турш хотын иргэдэд үнэнчээр үйлчилсэн учраас гунигтай байсан.

Троллейбус Москваг орхисон боловч кинонд үлдсэн. "Машинаас болгоомжил!" киноны төгсгөлд Деточкин буцаж ирээд найзыхаа жолоодож явсан троллейбусны цонхонд хацраа наагаад "Люба, би буцаж ирлээ!" гэж баяр хөөртэй инээмсэглэж байсныг та санаж байна уу? Хэзээ нэгэн цагт “эвэрт” машинууд хотын гудамжинд эргэн ирж магадгүй л юм.

З.БАТЦЭЦЭГ

Эх сурвалж: www.zms.mn

“Хархорум” олон улсын кино наадам нээлтээ хийлээ
“Хархорум” олон улсын кино наадам нээлтээ хийлээ
 
Дэлхийн хамгийн өндрөөс гоол хийсэн тохиолдол 🏀
Дэлхийн хамгийн өндрөөс гоол хийсэн тохиолдол 🏀
Энэ мэдээ хуучирсан буюу 2023/12/08-нд нийтлэгдсэн мэдээ болно.

Шинэ мэдээ

Америкийн эрдэмтэд “шинэ өнгө“ нээжээ

Америкийн эрдэмтэд “шинэ өнгө“ нээжээ

Бүлгийн хурлын үеэр УИХ-ын гишүүн Б.Энхбаяр Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнийг “Аятайхан байгаарай, Женко та хоёр хэтрээд байгаа шүү“ гэж шүүмжилжээ

Бүлгийн хурлын үеэр УИХ-ын гишүүн Б.Энхбаяр Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнийг “Аятайхан байгаарай, Женко та хоёр хэтрээд байгаа шүү“ гэж шүүмжилжээ

Х.Нямбаатар: ТЭЦ-5 дулааны цахилгаан станцын олон улсын нээлттэй тендерийг зарлах бэлтгэл ажлыг хангаад байна

Х.Нямбаатар: ТЭЦ-5 дулааны цахилгаан станцын олон улсын нээлттэй тендерийг зарлах бэлтгэл ажлыг хангаад байна

Видёо: ХУУЛЬ ЗӨРЧИН СОНГОГДСОН ХУУЛЬ ТОГТООГЧ

Видёо: ХУУЛЬ ЗӨРЧИН СОНГОГДСОН ХУУЛЬ ТОГТООГЧ

Зам тээврийн ноцтой ослын улмаас иргэд амь насаа алдлаа

Зам тээврийн ноцтой ослын улмаас иргэд амь насаа алдлаа

Дэлхийн хамгийн өндрөөс гоол хийсэн тохиолдол 🏀

Дэлхийн хамгийн өндрөөс гоол хийсэн тохиолдол 🏀

Украин: Орост тамын шөнө тасрахаа байлаа

Украин: Орост тамын шөнө тасрахаа байлаа

Ө.Шижир: Баялгийн хуулийг хэрэгжүүлэхдээ 55 ордыг багцаар нь авч үзэх ёстой

Ө.Шижир: Баялгийн хуулийг хэрэгжүүлэхдээ 55 ордыг багцаар нь авч үзэх ёстой

Ерөнхийлөгчийн хоёр хэлэлцээг УИХ яагаад хойшлуулаад байгаа вэ?!

Ерөнхийлөгчийн хоёр хэлэлцээг УИХ яагаад хойшлуулаад байгаа вэ?!

Мэдлээ, гүйцэтгэе хийгээд Хурц бид хоёр

Мэдлээ, гүйцэтгэе хийгээд Хурц бид хоёр

ЯЛЛАГДАГЧ ЭХНЭРЭЭ ХӨНӨӨЧИХӨӨД, ГАР УТАСНЫХ НЬ ДУУДЛАГА ЗУРВАСТ ӨМНӨӨС НЬ ХАРИУЛДАГ БАЙЖЭЭ

ЯЛЛАГДАГЧ ЭХНЭРЭЭ ХӨНӨӨЧИХӨӨД, ГАР УТАСНЫХ НЬ ДУУДЛАГА ЗУРВАСТ ӨМНӨӨС НЬ ХАРИУЛДАГ БАЙЖЭЭ

K2‑18b гараг дээр амьдрал байгаа шинж тэмдгүүд илэрчээ

K2‑18b гараг дээр амьдрал байгаа шинж тэмдгүүд илэрчээ

Ураны авлига бас л “жонхуурсан“

Ураны авлига бас л “жонхуурсан“

Гишүүд “…Хараат боллоо” гэж хашгирахын оронд хайгуул хийх эрх зүйг ярих хэрэгтэй

Гишүүд “…Хараат боллоо” гэж хашгирахын оронд хайгуул хийх эрх зүйг ярих хэрэгтэй

Сайд нар мега төслүүдээс түрүүлээд өөрсдөө “мега” болоод байна уу?!

Сайд нар мега төслүүдээс түрүүлээд өөрсдөө “мега” болоод байна уу?!

Д.Баярхүү: Дэлхийн шинэ дэг

Д.Баярхүү: Дэлхийн шинэ дэг

УИХ-ын дарга, Засгийн газар хоёрыг зэрэг “зодох” зориг Б.Энхбаяраас л гарч байна

УИХ-ын дарга, Засгийн газар хоёрыг зэрэг “зодох” зориг Б.Энхбаяраас л гарч байна

АН-ынхан “...Засагт хамтарсан нэрээр Ерөнхийлөгчийн сонгуулийг тохирох гэлээ” хэмээн дарга нараа харджээ

АН-ынхан “...Засагт хамтарсан нэрээр Ерөнхийлөгчийн сонгуулийг тохирох гэлээ” хэмээн дарга нараа харджээ

Н.Тэгшбаяр: “Халзан бүрэгтэй”-н зүг бүгд хараа чиглүүлэх цаг болсон байна

Н.Тэгшбаяр: “Халзан бүрэгтэй”-н зүг бүгд хараа чиглүүлэх цаг болсон байна

Идэхээс наагуур тайлбарлаж байгаа цор ганц ашигт малтмал бол УРАН...

Идэхээс наагуур тайлбарлаж байгаа цор ганц ашигт малтмал бол УРАН...

ХЭНЭЭС, ЯАХ ГЭЖ ... УИХ-н гишүүн Э. Болормаа /сонгуулийн ажилдаа гадаадын компаниас хандив авсан уу/

ХЭНЭЭС, ЯАХ ГЭЖ ... УИХ-н гишүүн Э. Болормаа /сонгуулийн ажилдаа гадаадын компаниас хандив авсан уу/

Кибер халдлагаа зогсоохыг Америкаас шаарджээ

Кибер халдлагаа зогсоохыг Америкаас шаарджээ

Бөөрөлжүүтийн эзэнд “бэлэг” барьж эрчим хүчний үнийг үндэслэлгүйгээр 30-300 дахин нэмсэн үү?!

Бөөрөлжүүтийн эзэнд “бэлэг” барьж эрчим хүчний үнийг үндэслэлгүйгээр 30-300 дахин нэмсэн үү?!

Ю.Гагарины эрин үе ба өнөө цагийн ялгаа

Ю.Гагарины эрин үе ба өнөө цагийн ялгаа

О.Алтангэрэл “...Ухаахудаг” гэж ам нээхээ болиод 40 хонолоо

О.Алтангэрэл “...Ухаахудаг” гэж ам нээхээ болиод 40 хонолоо

“Гүнийн төр, засаг” гэх үзэгдлийн асуудалд

“Гүнийн төр, засаг” гэх үзэгдлийн асуудалд

“БАЯНГОЛ БОЛОВСРОЛ-2025” ӨДӨРЛӨГТ ХҮРЭЛЦЭН ИРЭХИЙГ УРЬЖ БАЙНА

“БАЯНГОЛ БОЛОВСРОЛ-2025” ӨДӨРЛӨГТ ХҮРЭЛЦЭН ИРЭХИЙГ УРЬЖ БАЙНА

Хятадад тогтоосон тарифын нэмэгдэл манай нүүрсний орлого буурахад нөлөөлсөн гэв

Хятадад тогтоосон тарифын нэмэгдэл манай нүүрсний орлого буурахад нөлөөлсөн гэв

Элдэв зураг (50 фото)

Элдэв зураг (50 фото)

Д.Батсайхан: Үнэндээ Маамын Лхагва арслан төрийн наадамд гурав түрүүлчихсэн хүн шүү дээ

Д.Батсайхан: Үнэндээ Маамын Лхагва арслан төрийн наадамд гурав түрүүлчихсэн хүн шүү дээ

 
 
 



​​​​​​​

Эхлэл · Бидний тухай · Редакцийн бодлого · Холбоо барих
​​​​​​​© 2011 - 2023 Бүх эрх хуулиар хамгаалагдсан Шуурхай.мн

​​​​​​​